torsdag den 3. maj 2012

VM-kæder

Det var en interessant oplevelse at være til landskamp i Rødovre i tirsdags. Per Bäckman har fuldstændig ret når han siger at førstekæden med Frans Nielsen, Nichlas Hardt og Lars Eller spillede en god kamp mod Italien.

At Per Bäckman efter en enkelt træningskamp mod et af VM's formodet svageste hold var så hurtigt ude og slå fast at førstekæden gjorde det så godt at den nu var fastlåst og ikke længere til diskussion, tyder på at Bäckman har været påvirket af de røster der vil placere Eller som center i andenkæden. Jeg havde helst set Eller som center da der i mine øjne ikke er tvivl om at det er den plads hvor Eller gør det bedst. Tillige vil det give mulighed for at spille med to nærmest ligeværdige offensive kæder. Mads Christensens afbud - og det faktum at Mikkel Bødker næppe slås ud af Stanley Cup-slutspillet i tide - kan dog være det slag der endegyldigt lukker for muligheden for at splitte Eller fra Frans Nielsens kæde. Jeg tror ikke Bäckman umiddelbart har tillid til at f.eks. Kirill Starkov eller Morten H. Poulsen kan skuldre en plads i en af de to første kæder.

Det var det tydeligt at de tre øvrige kæder ikke virkede specielt velkomponerede. Det var helt forståeligt at Jannik Hansen ikke var spillet ind på holdet efter at han kun havde haft to træningspas med holdet. Alligevel er jeg ikke helt tryg ved at kæden - som udover Jannik Hansen består af Julian Jakobsen og Morten Madsen - kan finde et samspil der er på VM-niveau.

I øvrigt vil jeg sige at jeg var dybt imponeret af Philip Larsen der spillede med en imponerende kølighed og overblik. Fortsætter han sin udvikling kan han blive en absolut top back i NHL. Alle forudsætninger er ihvertfald til stede. En anden spilller der gjorde et godt indtryk var Nichlas Hardt. Med tacklinger der til tider er lige på kanten af det tilladte kombineret med god spilforståelse og masser af energi er han en anden spiller der burde få chancen for en NHL-kontrakt. Det eneste der holder ham tilbage er vel hans manglende størrelse, men jeg tror at han ville kunne gøre sig gældende hvis han fik chancen. Forhåbentlig kan han åbne nogle øjne under VM.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar