torsdag den 21. juni 2012

Gratton ny U20 landstræner

Rødovres cheftræner Brad Gratton er efter kun en enkelt sæson i Danmark blevet udnævnt til ny U20-landstræner. Unægtelig noget af et skulderklap til canadieren der fik Rødovre til at præstere over forventning i sidste sæson.

Mit umiddelbare indtryk af Grattons trænerevner er da også helt og aldeles positivt. Langt de fleste unge spillere i Rødovre-truppen viste en klar positiv udvikling hen over sæsonen, så ud fra dén betragtning vil jeg sige at Gratton har bevist at han kan arbejde med unge spillere.

Når alt det er sagt, så ærgrer det mig at man ikke har fundet en fuldtidstræner til jobbet. Der ligger naturligvis nogle benhårde økonomiske hensyn bag den beslutning og det har jeg fuld forståelse for. Men jeg synes at man i den forgangne sæson så nogle tegn på hvad der kan være af begrænsninger når man har en træner på posten som alt andet lige kun har U20-landstrænerposten som et bijob.

Bjorkstrand har med sine mange mesterskaber i Herning gang på gang bevist sit format som klubtræner. Men som U20-landtræner synes jeg han begik nogle fejl som kunne have været undgået med en fuldtidsansat træner. Det siger sig selv at Bjorkstrand i sin kalender ikke havde tid til at se ret mange U20-klubkampe rundt om i Danmark, endsige følge de danske spillere i Sverige eller Nordamerika ret tæt. Dette førte efter min mening til at nogle spillere som burde have været med slet ikke blev udtaget. Ligeledes blev nogle spillere ikke brugt i en rolle der passede til deres evner. Dette kunne have været undgået med lidt bedre scouting.

Jeg indser naturligvis at DIU ikke har råd til at lade sin U20-træner fise over Atlanten i tide og utide, men jeg forestiller mig at man kunne alliere sig med nogle af de amatør-scouts der opererer både i Sverige og i Nordamerika. F.eks. bruger holdene fra den canadiske junior-liga ofte disse uofficielle scouts til at holde styr på de 14-16-årige spillere som de skal drafte. Det burde være muligt at få bedre scouting af de danske spillere i f.eks. NAHL og USHL.

Men alt mulig held og lykke til Gratton i hans dobeltjob i den kommende sæson. Heldigvis virker det ikke til at hans rolle som U20-landstræner vil gå ud over hans arbejde i Rødovre i nævneværdig grad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar