torsdag den 6. september 2012

Så er verdens bedste ishockeyliga gået i gang

Hvis man ser bort fra NHL, som med sin ventede lockout formentlig ikke går i gang foreløbig, er der vel ingen tvivl om at KHL p.t. er verdens bedste ishockeyliga. Ved hjælp af internettets uendelige muligheder fangede jeg selv premierekampen mellem Dynamo Moskva og Avangard Omsk, en kamp som Dynamo vandt 3-2 efter straffeslag. Der blev ganske vist spillet en anden type ishockey end i NHL, men det var utvivlsomt en underholdende kamp spillet på et højt teknisk niveau og med stor underholdningsværdi.

Kommentatorsproget var godt nok russisk - som jeg har en yderst begrænset forståelse af - men navnene på trøjerne er skrevet med det vestlige alfabet frem for det kyrilliske alfabet. Med en hjemmeside der også fås på engelsk på www.en.khl.ru er det til at følge med i. Dertil kommer de nye KHL-klubber i Prag og Bratislava og pludselig er det en liga der er meget mere tilgængelig for vesteuropæere end den var for få år siden da det var en rent russisk liga.

Én spiller i særdeleshed fangede min interesse: Dynamo Moskvas lille tekniker Mikhail Anisin. Og når jeg siger lille så mener jeg det. I den statistik jeg kan finde er Anisin listet som blot 164 cm høj. Eller sagt på en anden måde: Én cm kortere end Allan Simonsen! En spiller af den størrelse finder vist aldrig vej til NHL. Alligevel var det til stor del Anisin der stod for højdeunkterne i kampen, i øvrigt kronet med en scoring.

Og netop med Anisin når jeg frem til min pointe: Ganske vist er spillet i KHL helt klart anderledes fra spillet i NHL. Men i mine øjne kan begge ligaer vise prøver på underholdende spil. Ingen tvivl om at spillet i NHL generelt er et nøk over niveauet i KHL, men man skal ikke underkende den hockey der bliver vist i KHL. Det er vel omtrent som Premier League kontra La Liga. De to ligaer byder på forskelligheder i spillet, men blot fordi man følger den ene liga intenst, behøver man ikke at afvise den anden.

Måske er det i virkeligheden det bedste vi kan gøre som fans for at få ejere og spillere i NHL til at enes om en ny overenskomst så hurtigt som muligt: At flytte vores passion for sporten til andre ligaer med fuld styrke. Følg klubberne i AL-Bank-ligaen, Elitserien, DEL, KHL, AHL eller junior-ishockey. Hvis først de to parter begynder at frygte at miste markedsandele mens NHL ligger underdrejet, kan det sikkert hjælpe med til at føre dem sammen ved forhandlingsbordet.


Og så var det godt nok længe siden jeg har hørt den hér:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar